Racercyklar är en investering i ett mycket bra, effektivt och roligt träningsredskap som även går att använda för att pendla till jobbet med om man så önskar det. Däremot är det inte säkert att man vill lägga en förmögenhet på en racercykel och speciellt inte om det är den första man ska köpa vilket gör att en billig racercykel blir målet för många.
På denna sida kommer vi gå igenom hur många och vi själva resonerar kring köp av en billig racer samt vad man bör tänka på. Målet är att ge dig den information du behöver för att kunna göra ett bra köp av en racercykel utan att lägga mer pengar än vad som behövs.
Innehåll – Billig Racer
- Vad en bra men billig racercykel kostar
- Kolfiber eller Aluminium?
- Vevparti, växlar m.m.
- Hjul och Däck
- Pedaler
- Rea på racercyklar
- Begagnad Racercykel
Vad en bra men billig racercykel kostar
Billiga racercyklar i nyskick ligger från ca 6 500 kronor och uppåt i pris men att satsa på det billigaste man kan få ta tag på är antagligen inte den bästa idén. Om du verkligen inte kan gå upp mer i pris blir det nog sunt att titta på begagnade racercyklar som kostat 10 000 – 15 000 kronor nytt.
Om du vill börja träna med en racer eller kanske köpa en racercykel för att klara Vätternrundan så kommer en billig racer att ligga runt 10 000 kronor eller snäppet över. Du bör inte sikta lägre i pris än så och du bör även vara vaksam på vad du köper (t.ex. vilka växlar, vevparti och hjul som finns på cykeln).
Ett bra riktpris för en bra men billig racercykel som är helt ny är ett pris mellan 10 000 – 15 000 kronor. Inom detta spannet har du möjlighet att hitta en racer med Shimano’s 11-delade 105 system och en ram i aluminium/kolfiber vilket ger väldigt mycket racer för priset.
Cykloteket är en stor renodlad cykelbutik med ett enormt utbud av bra racercyklar i flera prisklasser. De har även flera svenska fysiska butiker och bra villkor. Till Butiken |
Du hittar fler cykelbutiker på nätet här som säljer billiga racers.
Kolfiber eller Aluminium?
Det är lätt att fokus hamnar på om man ska ha en cykelram tillverkad i kolfiber eller aluminium. Det är egentligen inte så konstigt då carbon (kolfiber) fått en stämpel om att vara mycket bättre än aluminium. Detta är delvis sant men när man pratar om billiga racercyklar så kan en bra aluminiumram vara det bästa köpet.
Generellt sätt kostar det lite mer att tillverka bra ramar i kolfiber än vad det gör i aluminium och vikten behöver inte skilja avsevärt mycket heller vilket gör att det blir en ganska meningslös detalj att fokusera på om man har en begränsad budget. Vårt tips är att ha lite koll men att inte väga för mycket för- eller nackdelar mot varandra.
Aluminium som metall är ganska lätt och vid en vurpa kan materialet mycket väl böjas till och skadas. Kolfiber är inte något sätt bättre utan om det går sönder i en vurpa så spricker det och möjligheten att rätta till mindre skador kan vara svårare.
Komforten skiljer sig också lite då kolfiber som material fångar upp vibrationer bättre än aluminium. Därför är det inte ovanligt att en aluminumram säljs med en framgaffel i kolfiber för att förbättra detta. För en billig men bra racercykel bör man inte lägga för mycket fokus på om det ska vara kolfiber eller aluminium.
Vevparti, växlar m.m.
En mycket viktig del i att välja en bra racercykel i de lägre prissegmenten är att fokusera på vilka vevparti, växlar och bromsar som följer med cykeln. Shimano är utan tvekan den tillverkaren som är vanligast men det har stor betydelse på vilken serie utrustningen hör till.
Ju dyrare utrustning du siktar på ju mindre effekt får du varje steg men i början är det stor skillnad på de billigaste serierna som används på de billigaste cyklarna jämfört med de lite bättre instegsmodellerna. Här är det värt att lägga lite extra energi på att hitta en cykel med bra utrustning.
Här nedanför ser du en tabell över Shimanos olika produkter och ett ungefärligt riktvärde till vilken grupp som respektive serie riktar sig åt. Som nybörjare kan man komma undan okej med Tiagra men vi tycker ändå att Shimano 105 är ett bra riktmärke att försöka få på sin racer.
Modell | Nybörj. | Motion | Elitmo. | Tävling | Proffs |
---|---|---|---|---|---|
2300 | |||||
Sora | |||||
Tiagra | |||||
105 | |||||
Ultegra | |||||
Dura Ace | |||||
Di2 |
Hjul och Däck
Kolfiberram och påkostad utrustning gör väldigt liten nytta om man snålar med pengarna på hjul och däck.
Det är egentligen inte så konstigt då däcken står för friktionen mot marken och ska ge bra köregenskaper samtidigt som du har bra grepp om du behöver bromsa. Det skiljer normalt sätt inte många hundralappar mellan mindre bra och väldigt bra modeller här och det är absolut värt att lägga lite extra pengar på ett par bra däck.
Hjulen är inte helt självklart en väldigt viktig del i hur cykeln känns när du framför den. Att hitta väldigt bra racinghjul kan göra fantastiska skillnader i hur den upplevs när du framför din racercykel. Om du köper en billig racercykel och vill uppgradera något så kan just hjulen vara värt att lägga pengar på. Du får sällan väldigt bra hjul med i billigare modeller men det kan vara skönt att veta att man kan få ett lyft genom att investera i lite finare racinghjul som ligger på en kostnad från ca 3500 kronor och uppåt för ett set.
Om du satsar på att köpa en ny racercykel på hösten eller vintern för att kunna börja träna inför Vätternrundan kan en strategi vara att försöka uppgradera hjulen och slangarna inför loppet och få en boost i känslan. På så sätt delar man upp kostnaden också.
Pedaler
Pedaler på racercyklar har en klickfunktion för att låsa fast skon i pedalen, något många nybörjare får känna av genom att trilla när man ska stanna då man glömt lossa foten från fästet. Att lossa foten är inte speciellt svårt utan kräver bara att man vrider foten utåt och lyfter uppåt men som ovan och mitt i fallet är det svårt att lösa den biten.
Pedaler med klickfunktion ger dig möjligheten att använda kraften när du lyfter benet till att hjälpa dig och kommer göra att din cykling blir mer kraftfull. Det är kritiskt om du ska tävla och rekommenderas även för all typ av träning.
Det finns hybrider där ena sidan har klickfunktion för cykelskor och den andra sidan av pedalen är en vanlig pedal. Detta kan vara bra om du t.ex. använder din cykel till att pendla till jobbet ofta och inte vill ha cykelskor med dig eller byta pedaler varje gång.
Detta är dock något man kan köpa till sen och kostar inte någon större summa.
Rea på racercyklar
För den som vill fynda en riktigt billig racercykel så är det inte fel att hålla koll på när det är rea. Under sensommaren och hösten brukar rean på cyklar dra igång vilket gör det möjligt att hitta billig racercykel till bra erbjudande.
Många cykelmodeller kommer i ny tappning varje år med en ny färg och i bästa fall några minimala korrigeringar och förbättringar. Men att då på hösten eller kanske vintern slå till och försöka köpa fjolårets modell som snart ska ersättas av en ny modell gör att du kan spara en hel del pengar.
I bästa fall kan du hitta cyklar på rea som säljs 30% lägre än vad de normalt kostar. I vissa andra fall kan rean vara ännu bättre men att få 20-30% rabatt på en bra racer med bra utrustning är en bra deal.
Köpa begagnat kan ge mer
Har du en väldigt liten budget så kan begagnat vara väldigt bra och rekommenderas om du maximalt kan lägga 7000-8000 kronor på en racercykel. För den summan har du svårt att få en ny racer som är väldigt bra och vinsten av att köpa begagnat blir större.
Däremot finns det väldigt många som förespråkar att köpa begagnat även om du kommer upp i 10 000 – 15 000 kronor och även här kan du såklart få mer cykel för pengarna om du hittar ett bra klipp begagnat.
Att köpa en begagnad racercykel kan göra att du kan få en väldigt bra racer i väldigt bra skick till nästan halva priset av nypriset men det kräver ibland tålamod och vänta på ett bra klipp dyker upp. Samtidigt begränsas dina valmöjligheter av ramstorleken eftersom din längd styr ramen så måste detta stämma överens med annonsen. Detta kan göra det hela lite svårare.
Om du ska köpa en begagnad racercykel för att komma billigt undan så rekommenderas det att du kan lite om cyklar och tar reda på vad du ska leta efter för slitage annars kan man genast stå för nya utgifter om man behöver byta massa delar direkt efter köp.
Du har heller ingen direkt garanti när du handlat begagnat vilket du har när du handlar nytt. Du får heller inte riktigt den känslan som bara en helt ny cykel kan ge men överlag är det absolut så att du kan få mer cykel för pengarna om du handlar begagnat men det är absolut inte en självklarhet då det medför nya problem också.
Om du vill leta efter en begagnas racercykel så ta en titt på Blocket.se och Happyride.se där du kan hitta väldigt många.